2013. január 22., kedd

Padba ültettük a tanárokat, avagy a tanári továbbképzés története


Az óralátogatások tapasztalatai, illetve a kongói tanárképzésről[1] szerzett információink alapján úgy döntöttünk Eszterrel, hogy tartunk az iskolánk dolgozóinak egy szemináriumot. Ennek keretében olyan pedagógiai módszertant akartunk megmutatni, ami az Európában egyre inkább elterjedő, gyermek központú oktatást helyezi középpontjába. Tehát egyrészt egy továbbképzést terveztünk, másrészt viszont azt is el szerettük volna mondani az itteni tanároknak, hogy milyen jó módszereket alkalmaznak ők, amiket viszont mi szeretnénk átvenni tőlük, tehát egyfajta tudás-cseréről is szó volt.
Ennek érdekében többéves pedagógiai tanulmányainkra és a szakirodalomra alapozva napokon keresztül állítottuk össze az elméleti anyagot; hogy az a jó tanár jellemzőitől, a motiváció növelő technikákon keresztül, a tanulási stílusok bemutatásán át, az oktatási stratégiákig mindenre kiterjedjen. Amit a módszereket a gyakorlatban is bemutató feladatok kitalálása és kongóiasítása követett.
Végül a kinyomtatott jegyzetekkel és egyéb szemléltető eszközökkel kezünkben, az anyagban és magunkban bízva, de a sok szervezési malőr miatt kicsit lelombozódva kezdtük meg a programot egy olyan csütörtöki napon, ami tanítási szünet volt, így a gyerekek felügyelete a tanáraik távollétében is meg volt oldva. Szerencsére a hangulat hamar oldódott, a megjelenő, inkább az első hat osztályban oktató, a tanári gárda felét kitevő tizenkét tanár lelkesen ült kivételesen a katedra túloldalán, ami minket is lelkesített. Miután pedig Eszter elmondta, hogy mi nem csak okoskodni akarunk, hanem valójában egy tapasztalat-cserére érkeztünk, amit az „óra” beszélgetős jellege is igazolt, még aktívabban figyeltek az ideiglenes nebulók. Bár - mivel ez az itteni oktatási rendszerben nem divat - a csapatmunkát, vagy épp a felnőttektől is játékot igénylő feladatok eleinte kicsit nehezen indultak be, a végére viszont már hangos nevetés kísérte megoldásukat.
Egyébként a szemináriumon leginkább érdeklődéssel követett rész az volt, ami a cselekvéses (kinesztetikus) tanulási stílus fontosságát hangsúlyozta. A legnagyobb meglepetésre az adott okot, hogy nálunk 45 percesek az órák; illetve az, hogy Európában mindenkinek saját tankönyve van, a tanár pedig maximum csak jegyzetet ír a táblára. Az általunk a kongói oktatási rendszerből leginkább eltanulandó pedig szerintem az, hogy a gyerekek sokkal szabadabban mozoghatnak az órán.
Az általam használt többesszám ellenére az órát igaziból Eszter tartotta, mivel csak az ő nyelvtudása van olyan szinten, hogy ilyen szakmai jellegű anyagról hozzáértően, a kérdésekre is reagálva beszéljen. Persze ahol tudtam, segítettem, mint „oktatási asszisztens” (papírok kiosztása, kimaradó részre figyelmeztetés, anyag akár időközbeni módosítása az igények, lehetőségek alapján); illetve az otthoni felkészülés folyamán pedig főleg.
A hosszú órák különben úgy elszaladtak, hogy végül úgy döntöttünk nem is tartjuk meg egyben az egész szemináriumot, hanem csak másnap, a kicsik és a nagyok tanítása közötti szünet meghosszabbításával kapott időben fejeztük be. Minden feladatra így sem jutott idő, amit nem csak azért bánok, mert éjszakába nyúlóan készítettem hozzájuk a rajzokat és írásokat; hanem azért is, mert ennyivel kevesebbet tudtunk átadni. Persze így is úgy érezzük sok érdekes és főleg hasznos információt sikerült átadnunk, és a tanárok utólagos visszajelzése is ezt igazolja, de leginkább akkor lettünk büszkék, amikor a következő héten az egyik terembe bepillantva a mi egyik koncentrációs gyakorlatát láttuk az egyik teremben.
Adri és Eszter



[1] Első hat évfolyam tanárai csak „szakközép iskolát” végeznek; a második hat évfolyam tanárai pedig két éves főiskolai képzésben vesznek részt.

Nincsenek megjegyzések: