
Mint
a legtöbb projektünk mostanában, ez is Flory nevéhez fűződik, hiszen Ő is azon
van, hogy az itteni életünk minél zökkenőmentesebb legyen. Még februárban
merült fel, az egyik első találkozások egyikén, hogy Ő és egy csapat
diplomata április/május magasságában tervez lemenni 4-5 napra Muandába, az
Atlanti Óceán partjához.
Azóta
sok minden megváltozott, és ha nem is egy csapat diplomatával, nem is Muandáig,
de sikerült leszervezni, hogy eljussunk Bomáig, a Kongói DK egykori fővárosáig
és egyik legfontosabb kikötőjéhez.
Az
indulást szerda reggel fél8-ra tűztük ki, de már akkor sejtettük, hogy az
indulás csúszni fog, mert itt szinte lehetetlen pontosnak lenni. Végül 10 körül
sikerült elindulnunk. Miután sikerült Kinshasából kijutni, ami nem olyan
egyszerű dolog a valóságban, mint amennyire az leírva tűnhet egy sima utunk
volt Matadiig, ahová este 6 felé érkeztünk meg. A terv az volt, hogy
megkeressük azt a hotelt, ahol Flory férje korábban megszállt és utána
megvacsorázunk. Nem így történt. Eleve sötétben érkeztünk meg egy olyan városba,
amit még életünkben nem láttunk, és hogy a dolgunk még nehezebb legyen,
utcanevek és egyéb közigazgatási egységek nem igen léteznek errefelé, ráadásul
a hotel nevét sem tudtuk, csak egy fényképünk volt róla. Elég lehetetlen
küldetés volt és már elkezdtük az alternatívákat is feltérképezni, amikor is
megálltunk egy hotelnál, amit egy teltházas hotel recepciósa ajánlott. A szobák
nagyon rendben voltak, a fürdőszoba is príma volt, de mikor megtudta a
tulajdonos, hogy egy szobába netán két fiú aludna, úgy kikelt magából, hogy ez
márpedig szentségtörés, és hogy mi mind homoszexuális beállítottságúak vagyunk,
hogy jobbnak láttuk a mielőbbi távozást. Mindenesetre fél tank benzin
elpazarolása után, éjfélkor sikerült egy hotelt találni, ahol egy kisebb
győzködés után, sikerült elérni hogy két fiú és akár 2 lány is aludhasson egy
szobába.
Másnap
folyattuk utunkat Bomába. Átmentünk a Kongó folyó egyetlen hídján, aminek az
érdekessége az volt, hogy le kellett fizetnünk először a rendőrt, hogy utána ki
tudjuk váltani az áthaladás feljogosító jegyet, mert hogy fizetős a híd.

Itt
kezdődött az út számomra legérdekfeszítőbb része, hiszen az utunk igazi kis
Afrikai falvakon át vezetett, ahol a kunyhók sárból illetve vályogból voltak
tapasztva, szalmatetővel. Maga az út minősége is afrikaibbá vált, néhol már nem
is volt aszfalt, de ahol még volt is, ott is kráterek tarkították. Egyébként
ezt jól jellemzi, hogy a 100-120km-t közel 4 óra alatt tettük meg. Hála a helyi
rendőrségnek volt szerencsénk egy ilyen kis afrikai falvat közelebbről is
feltérképezni. A lényeg az, hogy valami papírba sikerült belekötni a úton álló
közlekedési rendőrnek, bár a papír csak májusban járt volna le, szerinte ezzel
már nem lehetett volna autózni. Bár tudtuk mire megy ki a játék, amikor 70
dollárt kért, hogy továbbmehessünk, kicsit meglepődtünk, mert általában pár
dollárral megúszhatod a dolgod. Szóval amíg a sofőrünk a rendőrökkel alkudozott
mi bementünk a faluba. Teljesen önellátó falu volt, talán 15-20 házzal, ahol az
emberek nagyon közvetlenek voltak és beengedtek minket konyhájukba, házaikba.
Nagyon érdekes tapasztalat volt. Végül folytattuk az utunkat és még a rendőrnek
se kellett fizetni. Bár ez azért lehetett, mert mikor már nagyon meguntuk, hogy
le akarnak minket húzni, felhívtuk a tartományi rendőrparancsnokot, aki
történetesem az egyik útitársunk ismerőse, volt és ismertette a kollegájával,
hogy nagyon gyorsan hagyjon minket békén. Több problémánk nem is volt a
rendőrökkel az út során.


Ahogy
szeltük a kilométereket, úgy haladtunk egyre mélyebben bele az Afrikai tájba,
az út menti kis falvakban mindig megcsodáltak minket, mi is őket, meg persze a
természetet két falu között, mert az is lélegzetelállító volt, dzsungeles
területeken haladtunk át. Aztán 4 óra zötykölődés után elértünk Bomába. Itt
szerencsére lényegesen egyszerűbb volt szállást találni és a várost is fel
tudtuk fedezni. Itt a Kongó folyó nagyon széles, a nagyobb óceánjárók csak
eddig tudnak feljönni a folyón, a kisebbek egészen Matadiig. A folyópart teli
van halászcsárdákkal, ahol a helyi különlegességet, a banánlevélben sült halat
muszáj minden erre járónak megkóstolnia. Mi sem tehettünk másképp, és ahogy
falatozva kipihentük az utunkat, közben gyönyörködhettünk a folyóba és a
túlpartban, ami már Angola volt. Ebéd után felkerestük a turistahelyeket, így
láthattuk Stanley [a felfedező, aki az 1800-as évek végén elsőként felhajózott
a Kongó Medencén] majomkenyérfáját, illetve az első 2 autót, ami Kongóba
érkezett. Az estét egy kellemes étteremben töltöttük majd nyugovóra tértünk, hiszen
másnap egy 12 órás autózás várt ránk.
Másnap
minden terv szerint ment, időben sikerült elindulnunk és estére már Kinshasában
is voltunk. Noha elég zsúfolt programunk volt, nagyon örültünk, hogy sikerült
ezekre a helyekre eljutnunk, hiszen egy feledhetetlen kulturális élményben volt
részünk.
Toma