A kongói népre jellemző, hogy szeretik a sokszínű
tárgyakat, legyen az ruha, a ház fala vagy akár az edényeik.
Éppen ilyen sokszínű maga a közlekedés ebben az országban,
ugyanis nagyon változatos és sokszor hihetetlenül kontrasztos az,
ahogyan a kinshasai nép eljut egyik pontból a másikba.
Tekintve, hogy nagy a szegénység, az emberek
legnagyobb része gyalog közlekedik. Talán éppen azért vannak
szinte minden kereszteződésben árusok, hogy ne kelljen sokat
cipekedni hazafelé. Egyébként számomra nagyon érdekes, ahogy a
helyiek azokat a hatalmas lavórokat egyensúlyozzák a fejükön.
Gyakorlatilag bármit képesek ilyen módon szállítani. A különböző
növények és kenyerek ilyen módú szállítása mindennapos
látvány, de találkoztunk már olyannal is, aki több karton
tojást, vagy éppen egy hűtőszekrényt egyensúlyozott a fején.
Kinshasai utcakép |
A gyalogos közlekedés sokkal jellemzőbb
vidéken, de ott nem pusztán a szegénységből fakad ez, hanem
abból is, hogy egyszerűen nincsenek utak (vagy ha vannak is, nagyon
rossz állapotúak), így nem is marad más lehetőség.
Semelyik kinshashai utcakép nem teljes a kézikocsik
látványa nélkül. Ezekkel a kétkerekű, kézzel tolt, vagy húzott
szállítóeszközökkel mozgatnak szinte mindent a kevésbé tehetős
kongóiak. Ők is az utcán közlekednek, sokszor lassítva a
forgalmat.
Az autók terén minden tekintetben nagyon színes a
felhozatal. A gazdagabbak új terepjárókkal közlekednek, míg az
átlagos autó itt legalább 10 éves. A legtöbb jármű nagyon
lehasznált, de amíg gurul, addig forgalomban van. Ittlétünk alatt
többször is taxiztunk már, így volt “szerencsénk” olyan
autóhoz, aminek oldalt nem volt ablaka, a szélvédő végig volt
repedezve, az ajtókon nem volt belül borítás, és az egyik ajtó
kinyitását is egy drótdarabbal végezte sofőrünk. Mindemellett
érdekes volt, hogy mivel a taxin osztoztunk másokkal, Balázzsal
ketten kellett előre ülnünk, de ez itt senkinek nem jelent gondot,
csak nekünk volt furcsa. Olyan autót is láttunk, amely defektes
volt, de a vezető a legnagyobb nyugalommal vezette a járművet,
amely a felnijén gurult.
Nagyon érdekes látvány volt az is, amikor egy nagyon szép Bentley-t láttunk parkolni a koszos, szemetes, árusokkal szegélyezett úton. Kinshasha nagyon kevés utcája büszkélkedhet közvilágítással, így az autósok mindent megtesznek a “látni és látszani” elv érdekében, ami azt jelenti, hogy az összes létező világítást bekapcsolják éjszaka, ami magában foglalja a távfényt és az elakadásjelzőt is.
Nagyon érdekes látvány volt az is, amikor egy nagyon szép Bentley-t láttunk parkolni a koszos, szemetes, árusokkal szegélyezett úton. Kinshasha nagyon kevés utcája büszkélkedhet közvilágítással, így az autósok mindent megtesznek a “látni és látszani” elv érdekében, ami azt jelenti, hogy az összes létező világítást bekapcsolják éjszaka, ami magában foglalja a távfényt és az elakadásjelzőt is.
A közlekedés meglehetősen kaotikus, mint oly sok
minden Kongóban. A forgalmas kereszteződésekben gyakran
feltorlódnak az autók, mert itt áll meg a taxik nagy része,
elfoglalva ezzel a teljes sávot. Ilyenkor is jól hallhatók a
Kinshashában egyébként is gyakori dudálások. Az utcák mellett
ugyanis nem járda, hanem árusok vannak, így az ő vevőik és a
gyalogosok az úttesten közlekednek, így az autósok egy kürtszóval
figyelmeztetik az óvatlanabb járókelőket.
Úgy vettem észre, hogy közlekedési szabályok
nem igazán léteznek ebben a városban, hiszen jóformán mindenki
megy, amerre lát, így a kereszteződésekben sokszor ültünk
leesett állal, de valahogy mindig kikászálódtunk a
megoldhatatlannak látszó helyzetekből. Egyébként ahhoz képest,
hogy veszélyesen közlekednek az itteniek, igen kevés a baleset.
Igaz, itt vigyáznia is kell az embernek magára, mivel egyáltalán
nincs mentőszolgálat.
Taxibusz, mellette egy luxusterepjáró |
Kinshasában a tömegközlekedés az ú.n.
taxibuszok segítségével történik. Maga a jármű egy bármilyen
kisteherautóból kialakított, fapadokkal felszerelt jármű, amely
két forgalmasabb csomópont (általában piac) között közlekedik.
Az éppen aktuális célt a jármű oldalán csimpaszkodó ember
kiabálja, aki mindemellett a pénzt is kezeli. Aki le szeretne
szállni a következő megállónál egyszerűen csak elkezdi
kopogtatni a jármű tetejét vagy oldalát. Egy taxibuszon utazni
azért is élvezet, mert sok emberrel lehet megismerkedni, akik
előzetes várakozásainkkal ellentétben nagyon kedvesen állnak
hozzánk. Ráadásul az egyik alkalommal az utazók nagy részét egy
gyülekezeti csoport tagjai tették ki, és az időt kihasználva egy
komplett istentiszteletet tartottak. Felállt a pásztor, énekeltek,
majd igehirdetés következett, a végén pedig imádkoztak az
emberek. Mindezt egy tömegközlekedési eszközön, alig fél óra
alatt.
A kongói autósokra jellemző még a spórolás.
Rendszeresen megesik, hogy az iskolába menet egy kereszteződésben
ha nem tudunk továbbhaladni, sofőrünk leállítja a motort, majd
kb. 3 másodperc múlva, amikor szabad az út, újra beindítja.
Egyik alkalommal azonban nem ez történt, hanem kiugrott az autóból,
és miközben 6-an ültünk bent, ő áttolta azt a
kereszteződésen.
Egy másik alkalommal pedig az történt, hogy egy hosszabb egyenes szakaszon a taxisunk a gyújtáskapcsoló helyén található két drótot elhúzta egymástól, hogy leálljon a motor, majd gurultunk tovább a lendületnek köszönhetően. Miután eltelt 5 egész másodperc, újra összekötötte a két kábelt, hogy beindítsa az autó motorját.
Egy másik alkalommal pedig az történt, hogy egy hosszabb egyenes szakaszon a taxisunk a gyújtáskapcsoló helyén található két drótot elhúzta egymástól, hogy leálljon a motor, majd gurultunk tovább a lendületnek köszönhetően. Miután eltelt 5 egész másodperc, újra összekötötte a két kábelt, hogy beindítsa az autó motorját.
Gyakori látvány még az utakon a motorkerékpár.
Persze, nem a legújabb GSXR-re kell gondolni, ezek is lehasznált
gépek, bár elég jól kihasználják őket, ami azt jelenti, hogy
nem ritkán 3-an is ülnek egy motoron. Ezen felül áruszállításra
is alkalmasak ezek a gépek. Vicces látvány volt a motoros ölében
keresztben fekvő disznó.
Minden helyet ki lehet használni |
Tekintve, hogy Kongóban nem igazán foglalkoznak a
környezetszennyezéssel, a nagyobb terhek szállítását is
máshonnan leselejtezett hatalmas kamionokkal oldják meg. A böhöm
nagy teherautók is gyakran okoznak dugót méreteik miatt. Viszont
senki számára nem jelent problémát az, hogy a munkások ezeknek a
monstrumoknak a platóján utaznak.
A vasúti közlekedés itt olcsó, így a helyiek
előszeretettel használják ezt a módot, de mivel a vonatokon nagy
a tömeg és a rablások sem ritkák, segítőink tanácsára még az
állomást is elkerültük.
Kinshashában a vízi közlekedés éppen olyan
szélsőséges, mint a szárazföldi. A tehetős réteg yacht
klubokban tárolt motorcsónakjaival hasítja a Kongó folyó erősen
szennyezett habjait, míg a halászok és szigetlakók fából
készült, kézzel vájt kenukkal közlekedik.
A nemzetközi repülőjáratokon kívül Kongóban
létezik belföldi légi közlekedés, mivel az ország körülbelül
NY-Európa nagyságú, és a nyugati és a keleti országrészt
elválasztó erdő esős időszakban még terepjáróval sem szelhető
át. Azonban érdemes tudni azt, hogy ezek a repülőgépek szintén
kiöregedett járművek, amelyeket nem megfelelően tartanak karban,
így sajnos gyakoriak a balesetek.
Kongóban tehát meglehetősen furcsa, rendezetlen,
kontrasztos és sokszínű a közlekedés, ami számunkra, rendhez és
szabályokhoz szokott európaiak számára nap mint nap okoz hol
izgalmat, hol pedig kacagást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése