Oktatási módszerek fejlesztéséről: Interjú Csizmadia Annával
2021. november 22., hétfő
Interjú Csizmadia Annával
2021. november 17., szerda
Informatikai fejlesztések a kongói College Othnielben
Az egyik legnagyobb eredményünk, hogy a College Othniel idei fejlesztései között helyet kapott a számítógépterem kialakítása is.
A környék iskoláihoz képest hatalmas előnyt jelent, hogy a felsős diákok informatikai alapismereteket tanulhatnak. Ezzel a tudással a felsőoktatás és a munkaerőpiac olyan szegmenseihez férhetnek hozzá, amelyekhez korábban nem volt lehetőségük. Az új padokkal és székekkel felszerelt számítógép terembe összesen 12 laptop érkezett, a misszióban résztvevő egyik önkéntes, Ádám pedig egy projektort is hozott korábbi munkahelye, az Abesse Informatikai Tanácsadó Zrt. adományaként.
Ádám informatikát tanult, végtelen energiával rendelkezik, és körülbelül 5 másodperc alatt találja meg a közös hangot minden gyerekkel. Iskolakezdéskor azonnal bele is vetette magát a tanításba, minden héten 9 órát tart. A következő hónapokban a helyi informatikussal együttműködve tanítanak és dolgozzák ki a tantervet, illetve a módszertant. Ezen az órán épp a Paint programmal ismerkedtek, de a szövegszerkesztés, táblázatkezelés, valamint alapszintű kiadványszerkesztő programokkal is megismerkednek majd a tanulók.
Interjú Réthy Ádámmal
Mikor érkeztél meddig maradsz?
Szeptember végén érkeztem és január végéig maradok.
Miért jelentkeztél a programba?
Korábban voltam már önkénteskedni Ázsiában, ahol többféle projektben vettem részt. Az ottani munkám során az egyik leginkább motiváló projekt volt, amikor egy szegénynegyedben lévő drogrehabilitációs központban tanítottam fiatalokat angolra. Miután hazajöttem, azt éreztem, számomra ez adta a legtöbbet kint és ennek volt a legnagyobb hozzáadott értéke. Ekkor döntöttem úgy, hogy ilyen irányban szeretném folytatni az önkénteskedést, még szegényebb országokban, továbbra is hátrányos helyzetű gyerekek oktatásában.
Mit csinálsz az iskolában?
Angolt és informatikát oktatunk Annával, elsősorban kreatív, interaktív, játékos módszerekkel.
Kiket tanítasz és hány órád van egy héten?
Alsóban csak a hatodikosoknak tartok órát, de mivel 80 fős az osztály, kéthetes rotációban vannak, azaz hetente 2-szer 1 órám van 20 gyerekkel. Felsőben hetente 7 órát tartok, de így sem jut mindenkire idő, mert a nemzeti alaptanterv szerint elméletet is kell tanulniuk, amit a helyi tanár tart. Az én óráimnak a 80%-a kereskedelmi szakos diákok számára van. Ezen kívül a tanároknak is hetente kétszer tartok órát, amikor a számítógép használaton túl az iskola működését támogató informatikai fejlesztéseket és digitalizációt vezetük be (pl.: e-napló, digitális órarend).
Mennyire vannak meg a megfelelő eszközök az info oktatáshoz?
A jelenlegi eszközpark 10+1 Notebookból, illetve egy projektorból áll. Ezzel már tudunk haladni, de az iskolában nincs vezetékes áramszolgáltatás, csak egy kisebb teljesítményű napelem, illetve egy üzemanyaggal működő aggregátor. Az áramellátás így függ az időjárástól, a rendelkezésre álló üzemanyagtól, továbbá az időbeosztásról, hogy melyik időkben nem lehet járatni az amúgy elég hangos és órákat zavaró generátort.
Mennyire ismerik a számítógép kezelést a gyerekek?
Az eddig tanított nagyjából 1oo gyerekből körülbelül 4 gyereknek van otthon számítógépe, és további 6-7 diák találkozott már valamilyen szinten vele. Ez azt jelenti, hogy aki már kicsit jártasabb, el tud navigálni a gépen, de gépelni vagy touch pad-et használni már nem igazán. A legutóbbi órán találkoztam az első fiúval, aki excelt is tudott alapszinten használni, mert a korábbi iskolájában tanulta. Ami még nehézség, hogy bár francia operációs rendszer van a gépeken, de szimplán a konkrét utastások és menüpontokban látható logikus elnevezések alapján nem tudják végrehajtani a feladatokat, hanem sokadszor is, csak az általam megosztott képernyőn tudják lassan lépésről lépésre lekövetni.
Miket szoktatok csinálni az órán? Milyen programokat használtok?
Mivel tudtuk, hogy a túlnyomó többség még soha, semmilyen számítógépet nem használt, azt gondoltuk, hogy legegyszerűbb programmal, a Painttel kezdünk mindenhol. Első lépésként csak az volt a cél, hogy megtanulják, miként kell a gépen navigálni és egeret használni. Annyi a különbség, hogy a kicsiknél míg csak a szabadkezes rajzolást gyakoroltuk, addig a nagyoknál a mentés, forrás megnyitás, és kicsit bonyolultabb alakzatok szerkesztése volt a cél. Később a Paint-en keresztül kezdtem az excelt is bevezetni: négyzethálós felületet hoztunk létre és azon keresztül tanítottam a koordináta rendszerben való tájékozódást (pl: megfeleltetési kód alapján adott cellák színezése és alakzat kirajzolása). A következő anyag, a szövegszerkesztés lett volna, de ez még nem kezdődött el az eltérő billentyűzetkiosztású gépek miatt, ezért a nagyokkal most elkezdtük a táblázatkezelést, amíg megoldódik ez a kisebb technikai probléma.
Mit gondolsz, milyen szintre tudtok eljutni?
A kicsiknek valószínűleg nem lesz komolyabb gyakorlati tudása pár hónap alatt, de a logikát és a kreativitást tudjuk fejleszteni ezekkel az új, játékos eszközzel. A nagyoknál a reális cél, hogy magabiztosan fogják kezelni a számítógépet és az azzal való fájlműveleteket, de itt ideális az lenne, ha a táblázatkezelés és a szövegszerkesztés alapszintű használata (létrehozás, szerkesztés, formázás, mentés stb.) is menne.
A helyi tanárok hogy vesznek részt az oktatásban?
Jelenleg egy informatika tanár van az iskolában, aki alapvetően az elméleti oktatást tartja (elsősorban informatikatörténet, és hardware ismeretek), párszor a mi gyakorlati óránkra is bejött érdeklődésből, de mivel a gyakorlati tudása neki sincs meg és nem is motivált azt elsajátítani, félő hogy a jövőben is csak elméleti oktatást fog tudni nyújtani.
Mit gondolsz, mit tudtok itt hagyni a program végén, mit fognak továbbvinni a gyerekek?
Szerintem az itteni munkánknak több hozzáadott értéke is van: Egyrészt segíti a gyerekeket a kezdő lépéseit a digitális világra való nyitottságban, ami a felnőtt generációra megszokásból és körülményekből adódóan sajnos kevésbé annyira igaz. Másrészt – ami legalább ennyire fontos -, hogy a gyerekek elsajátíthatnak egy újfajta gondolkodási és tanulási metódust, illetve közösen, interaktívan dolgozhatnak együtt problémák megoldásán. Láthatóan felkeltik az érdeklődésüket a gyakorlati órák és azt reméljük, hogy ezzel a továbbtanuláshoz is jobban meghozhatja a kedvüket.
Az iskola tanárai és dolgozói számára szintén adott a lehetőség a szakmai és személyes fejlődésre, a módszertani fejlesztésének fontos lába az digitalizálás és egységes rendszerben gondolkodás a jövőben való fenntarthatóság érdekében.
Az iskola számára is nagy lehetőség ez, de komoly működésbeli változás és fejlődés szükséges a gyakorlati informatika óra jövőbeli folyamatos fenntartása érdekében, mert ezen rendszer üzemeltetése több ember együttműködését igényli: onnantól kezdve, hogy legyen üzemanyag az aggregátorban és bekössék időben a vezetéket, hogy a gépeken uptodate legyen minden, a forrásfájlok és órai anyagok minden gépre legyen felmásolva, és szervezve legyen a gyerekek időben érkezése és gép kiosztása a órarend és korábbi munkáink szerint.
Mik voltak idáig a legjobb élményeid?
Előadások a személyes biztonságról
Kép: Gyerekek
vizet hordanak. Sok háztartásban nincsen vezetékes víz, messzire kell menniük a
kutakhoz, természetes forráshoz. Készítette : Elvis.
A diákok életét nagyban befolyásolja személyes
biztonságuk, akár, ha azt vesszük példaként, hogy a heves esőzések miatt nem
tudnak iskolába járni, ugyanis veszélyes a kiépítetlen utakon, dombokon
sétálni, vagy a kulunák jelentette veszély miatt otthon kényszerülnek maradni,
akik azonban be is törnek a házakba, és az utcán is kirabolhatják a
járókelőket. A kulunákról egy másik cikkemben bővebben írok. De visszatérve az
életkörülmények és biztonság kapcsolatához, láthatjuk, hogy szorosan
összefüggnek; maradva az esőzések példájánál; aki szegényebb környéken él, mert
nem engedhet meg magának jobb lakhatást, nagyobb mértékben van kiszolgáltatva
az időjárásnak, rosszabbak az utak – vagy nincsenek is-, gyengébb szerkezetű a
ház, amely ha megrongálódik kétséges, hogy meg tudják-e javítani.
Kongóban nincsen
jól működő biztonsági háló, így a családok minimális támogatásra számíthatnak
az állami szférától, amikor személyes biztonságukat fenyegető élethelyzetekbe
kerülnek. Célom, hogy ismeretterjesztéssel, látókörbővítéssel és információk
átadásával felhívjuk a figyelmet a potenciális veszélyekre, megoldási
lehetőségeket kínáljunk, ezzel pedig csökkentsük a személyes biztonságot
fenyegető események bekövetkezésének esélyét, illetve amennyiben bekövetkezik
az elkerülendő esemény, növeljük a cselekvőkészséget, jó reagálóképességet.
A természeti
katasztrófák egy olyan témakör, amelyről érdemes lenne bővebb ismereteket
átadni a diákoknak, azonban kongói tartózkodásom alatt egy másik problémát
igyekszem feldolgozni mélyebben, illetve előadásokat tartani róla a College
Othniel tanulói számára, ez pedig az emberrablás.
Kongóban
gyakoriak az emberrablások, a fiatal lányok kiemelt célcsoportot jelentenek az
elkövetők számára. Pontos számadat nem áll rendelkezésünkre, ugyanis az esetek
jelentős részét nem jelentik, illetve a rendfenntartó szervek nem kezelik
kiemelt kérdésként a problémakört, azonban a megkérdezett helyiek mindegyike
ismer olyan személyt, vagy tud olyan személyről, aki emberrablók áldozatául
esett. Az emberrablások legnagyobb részének célja a pénzszerzés, de azokról
kevés információja van a helyieknek annak ellenére, hogy rendkívül gyakori
jelenség, nem részesülnek semmilyen oktatásban, felkészítésben, előadásban sem
általános-, sem középiskolákban vagy felsőoktatási intézményekben. Erre a
felnőttek és gyerekek lehetőségei is korlátozottak. A témakör nem számít
tabutémának, azonban kevés az erről szóló párbeszéd. Ennek egyik fő oka, hogy
jól működő biztonsági háló hiányában kevés a lehetőség a védekezésre vagy
igazságszolgáltatásra, beletörődő magatartás tapasztalható a helyiek részéről,
mentálhigiénés szolgáltatás igénybevételére pedig nincsen – vagy minimálisan
kevés a– lehetőség. A megkérdezett áldozatok egyöntetűen azt mondták,
hasznosnak tartanák, ha a témáról kaptak volna, vagy kapnának információkat az
oktatási intézményekben. Így hát igyekszem olyan előadásokat tartani,
amelyekkel fel tudom hívni a figyelmet az emberrablók jelentette veszélyre, amelyekkel
növelhető az áldozatul esés elkerülésének esélye, az elméleti és mentális
felkészülés által pedig növelhetők az áldozatok túlélési esélyei is.
Majdnem 2 hónapos
információgyűjtés, interjú készítés, beszélgetés után kedden megtartottam az
első előadásomat David, egy kongói származású fiatal segítségével, aki a nyelvi
nehézségek áthidalásában segít nekünk, franciául nem beszélőknek. Az 5. és 6.
osztályosok az óra nagy részében figyelemmel hallgatták a Daviddel így közösen
tartott előadásunkat, ezért bízom benne, hogy körükben sikerült felhívnunk a
figyelmüket az emberrablók jelentette veszélyre.
Szöveg: Erdős Orsolya
Kaotikus közlekedés Kongóban
Embouteillage [ámbutájázs] – annyit jelent, közlekedési dugó. Ez a francia szó mindenképp az első szavak között szerepel, amelyet megtanultam itt, Kongóban. Franciául nem beszélőként bizonyos, idegen fülnek karakteresebb, gyakran előforduló szavakból a beszélgetések alap témáját be tudom lőni; e szó hangalakja azonban egy olyan jelentéstartalmat hordoz magában, amely megértéséhez nem kell francia nyelvtudás, és amelyet igen nehéz figyelmen kívül hagyni. A forgalom. A dugó. A dugóban várakozás. Ezek egyszerűen és gyorsan leírják a kinshasai közlekedés lényegét, azonban ha most legyint egyet a kedves Olvasó, mondván; „itthon is ülünk a dugóban eleget”, akkor inkább szavak helyett érdemes megszemlélni a hasonlóan beszédes képeket is.
Ahogyan a képekből talán már lehet sejteni; Kinshasában nem
igen létezik sem a KRESZ, sem sávok, táblák vagy lámpák, melyek támogatnák egy jól
működő, dinamikus közlekedési rendszer működését. Félreértés ne essék, éppen
azért fogalmazom úgy, hogy „nem igen”, mert lehet felleni a városban felfestett
zebrát vagy záróvonalat, 1-1 táblát, közlekedési lámpát – ami sok esetben vagy
nem működik, vagy nem állnak meg a pirosnál, hiszen „akkor feltartanák a
forgalmat” - , azonban olyan elenyésző számban, és sokszor funkció nélkül, hogy
ezek csupán látszatintézkedésnek tekinthetőek, ha a város egészét vizsgáljuk
általánosságban.
Gombe, Kishasa legfejlettebb kerülete. Itt található a minisztériumok, nagykövetségek túlnyomó többsége is.
A közlekedésre 3 dolog van igazán hatással; maguk a
közlekedés részvevői – sofőrök, motorosok, gyalogosok, utasok -, a közlekedést
irányítani igyekvő rendőrök és közlekedésirányítók, valamint az időjárás. Esőben
leáll a közlekedés; a sofőrök és taxisok nem dolgoznak, az emberek nem jelennek
meg rendezvényeken, eseményeken, nem mennek dolgozni és nem mennek iskolába
sem, amikor esik. Olyan magasan áll ilyenkor a víz némely utcákon, hogy az
autók rendszámtábláit súrolja, a kátyúkat teljesen elnyeli, a földutak pedig a
kialakuló sár miatt gépjárművel közel járhatatlanná válnak, nem beszélve arról,
hogy az eleve bonyolult közlekedési helyzeteken a romló látási viszonyok is
nehezítenek.
Egy munkás tisztítja az eldugult csatornát.
A kereszteződésekben, vagy bárhol az utakon az megy először
és előre, aki a legrámenősebben igyekszik előrébb jutni. A közlekedés egy örök
nyomós indok a késésre, és valóban: ez nem csak kifogás, hiszen szinte
lehetetlen előre megmondani, mikor mennyi idő lesz, mire odaérünk egy adott
helyre, dugóba kerülünk-e vagy sem, és ha igen, meddig kell ott várakoznunk.
Órákról beszélünk pár kilométeres távolságon. A szállásunktól a reptérig, amely
14 km-re található, 3 órába telt kiérni az esti órákban. Nehéz megállapítani
azt is, melyik az az idősáv, amikor érdemes kocsival elindulni, amikor majd
kisebb lesz a tömeg. Itt általánosságban nem indulhatunk ki abból, hogy mikor
van munkaidő kezdete vagy vége, az emberek mikor ingáznak a munkahely vagy
iskola és az otthonuk között. Ez a gyakorlatban azt jelent, ha az embernek van
4 dolga 4 különböző helyen a városban, az egy egész napos program, reggeltől
késő délutánig, csupán az odajutás miatt, mondjuk egy, maximum 2 kerületen
belül.
Biztonság
A kaotikus közlekedés nem lehet biztonságos; a sávok nélküli
’aki amerre lát’ folyamatnál logikus is, hogy nő a balesetek bekövetkezésének esélye,
ugyanakkor a közlekedés részvevői nem tudnak nagy sebességgel közlekedni, így a
személyi sérülés gyakorisága nem egyenlő a koccanások vagy ütközések
gyakoriságával. Emellett több olyan tényező is van, amire érdemes még szánni
néhány plusz sort.
Motorosok. Kongóban a motoros jelenlét jelentősen nagyobb,
mint bármely magyarországi városban egy átlag napon. Olyanok az itteni
csomópontok, nagyobb kereszteződések, mintha állandóan motoros felvonulás
lenne, pedig nem ez a helyzet; a mototaxik igen népszerű tömegközlekedési
eszközök, melyeket használnak is a kevésbé tehetősek, tehetősek, üzletemberek
vagy katonák; tehát minden helyi. Gyorsabb eljutni velük A-ből B-be, hiszen a
motorokkal könnyebben kikerülhető a dugó, át lehet velük slisszolni az autók
között, mellett, forgalommal szemben, járdán, bárhol, ugyanakkor a dugó miattuk
is alakul ki, hiszen mindezekkel párhuzamosan akadályozzák a forgalmat.
Bukósisakot ritkán viselnek a sofőrök, az utasok egyáltalán, de hát nem is hord
magánál senki, hogy legyen mindig a táskában egy, ha éppen mototaxizni
kényszerül az ember.
Taxik tömörülnek az úton.
Szállítanak rajtuk nagyobb használati tárgyakat,
gyakorlatilag bármit, amit tudnak fogni az utasok utazás közben. Egyszer
láttunk egy urat, aki egy fűrészt szállított a kezében bármilyen védőborítás
nélkül, közel húzva azt az arcához, nyakához. Képzeljük el, egy baleset esetén
mi történhet az éles tárgyak szállítása közben az utasokkal, sofőrrel.
Vidékről szállítják a terményeket a városba,
eladásra.
Ennek ellenére mégis van egy megmagyarázhatatlan bizalom a
tapasztaltnak kinéző sofőrökkel szemben; én is utaztam mototaxival, és nagyon
jó élmény volt; haladtunk rendesen, gyorsan elértük az úticélunkat, azonban
videót készíteni közben azért nem tudtam. És ezzel el is érkeztünk a következő
pontunkhoz:
Lopás, tolvajok, emberrablás.
Mivel sokat állunk a dugóban, elég könnyű benyúlni a kocsi
lehúzott ablakán, és kikapni a kézből a telefont, pénztárcát, táskát, bármit.
Oké, akkor ne legyen lehúzva az ablak. Sajnos ez a 30 fokban egy légkondi
nélküli kocsiban nem lehet opció, főleg, ha legalább 3-mal többen préselődnek benne
össze, mint amennyien alapból beférnek a járműbe. Ugyanez vonatkoztatható egy
gyalogosra vagy mototaxizóra; nem érdemes a telefonunkkal integetni vagy
látványosan fotózni, az utcán számolgatni mennyi pénz van nálunk, mert hamar
lába kélhet ingóságainknak. A fotózás, videózás felvet más kérdéseket is;
mennyire etikus, vagy mennyire megengedett az után random embereket fotózni
random tevékenységek közben. Mivel a városban elég erős a rendőri és katonai
jelenlét, érdemes erre is figyelni; róluk nem lehet felvételeket készíteni, és
ezt jelzik is, amennyiben észreveszik, kiegészítve némi pénzbeli támogatási
kéréssel. Másik nagy veszély az emberrablás. Bevett szokásnak mondható, hogy
taxisok, vagy magukat taxisnak kiadó személyek rabolnak el embereket, mikor a
gyanútlan utas önként beszáll járművükbe. Ezek célja mindig a pénzszerzés;
ilyenkor elviszik az utast/utasokat egy félreesőbb helyre, ahol elveszik
ingóságaikat és vagy ott hagyják őket, vagy felhívják a családot, és pénzt
kérnek az elraboltért cserébe.
Környezetvédelem
Kinshasában hihetetlen mértékű a szmog. Szemléletes példa
lehet, hogy nem látszik tőle rendesen a nap, vagy a csillagok, szabad szemmel
látható; olyan, mintha enyhe köd lenne a városban, csak nem a talaj közelében
gomolyog, hanem sokkal magasabban. A hulladékkezelés nem megoldott, közel nem
az, így az utcán égetik a szemetet éjjel és nappal. A szemétfüstben,
benzingőzben ücsörögni órákig nem a legegészségesebb dolog, hiszen nem tudsz
kihajolni egyik irányba sem szívni egy kis friss levegőt. A biciklik nem
elterjedtek, ellenben az autók, motorok, taxi-buszok.
Vásárlás
A többnyire lassú közlekedés pozitívuma, hogy út közben
könnyedén tudunk vásárolni az út szélére kitelepülő bódék portékáiból;
gyümölcsöt, kenyeret, vagy az autók között sétáló vízárusoktól hideg
ásványvizet, ami nagyon jól tud esni egy hosszú út közben. Egyben időt is
tudunk így spórolni, hiszen nem kell parkolóhelyet keresni, vagy elsétálni a
legközelebbi boltig, ahol jelentősen több időbe kerülne a vásárlás.
Az út szélén napernyőkkel védett bódék, előttük vízárus.
Fontos szem előtt tartani, hogy Kinshasában, a Kongói
Demokratikus Köztársaság 17 milliós lélekszámú fővárosában ezek a problémák vélhetően
példa nélküli mértékben vannak jelen országos viszonylatban. Mindamellett jól
példázzák a kongói városi közlekedés általános jellegzetességeit.
Szöveg és fotók: Erdős Orsolya
Kongói misszió 2021 szeptember - 2022 január
2021 szeptemberében az Afrikáért
Alapítvány eddigi történetének egyik legnagyobb önkéntes misszióját kezdte meg.
A Hungary Helps program segítségével megépítettük a College Othniel iskola emeletét,
számítógépeket és varrógépeket vásároltunk a diákoknak és összesen 12 szakmai önkéntest küldünk Kongóba a több hónapos
megbízás keretében. A feladatuk, hogy feltérképezzék a helyi tanárokkal és
egyéb szakemberekkel együttműködve az oktatás és a tanulás legnagyobb
kihívásait és fejlesszék az iskola működését.
Tudásuk hatalmas értéket képvisel a misszióban. Szaktudásuknak köszönhetően a
kongói diákok és tanárok egyaránt fontos és hasznos ismeretekkel gyarapodhatnak
a kiküldetés során. Ismerkedjünk meg most az első hat önkéntessel, akik
jelenleg Kinshasában vannak:
Csizmadia Anna,
gyógypedagógus, angoltanár, Magyarországon is egy alapítványi iskolában
dolgozik: “Feladatom a gyermekek képességeinek és tanulási igényeinek
felmérése, egyénre szabott oktatási tervek kidolgozása, valamint folyamatos
együttműködés a szülőkkel, illetve a pedagógus munkatársakkal. Részt veszek az
új tantervek kidolgozásában, az iskolát érintő kutatások irányításában és az
iskolairányításra vonatkozó szabályok meghatározásában.” Több éves
szakmai tapasztalata mellett Afrika sem új terep számára: “2020-ban
önkéntesként voltam kint Tanzániában, Arushában egy Kyosei Képzési Központ
nevezetű, oktatással foglalkozó nonprofit szervezetnél, amely iskolát működtet
és közösségi támogatást nyújt hátrányos helyzetű családok számára. Az óvodában
tanítottam, módszertani képzéseket tartottam a helyi tanároknak, taneszközöket
fejlesztettem és adománygyűjtő kampányt indítottam egy játszótér megépítésére.”
Réthy Ádám,
informatikus: “Bár informatikusként végeztem, mindig is közösségben, és főként
gyerekekkel szerettem dolgozni. Magyarországon éveken át speciális igényű
gyerekeket táboroztattam, tavaly pedig Délkelet-Ázsiában dolgoztam különböző
projekteken. Részt vettem egy biofarming kezdeményezésben, angolt oktattam és
videókat készítettem. Mivel mindig is az vezérelt, hogy segítsek azoknak, akik
nem olyan szerencsések, mint én, nagy vágyam volt eljönni Afrikába. A College
Othnielben a számítógépes ismereteken kívül angolt fogok oktatni, és különböző
fejlesztő és szabadidős foglalkozásokat fogok tartani a gyerekeknek.”
Lator Anna, kulturális antropológus:
“Az elmúlt években a doktori disszertációmon dolgozva alkalmam nyílt
hosszabb ideig a délszláv térségben, illetve Afrikában, Ruandában kutatni. Antropológusként
arra fókuszáltam, hogy a helyi politikai, gazdasági viszonyok és a hiedelmek
miként határozzák meg a mindennapi élet cselekedeteit. Az Afrikáért Alapítvány
misszióján ezt a megközelítésmódot szeretném alkalmazni, hogy a helyi szociális
munkás kollégákkal és a többi önkéntessel együtt feltérképezzük, melyek azok a
tényezők (financiális, logisztikai, higiéniai, szokásjogi szempontból), amelyek
miatt a gyerekek nem tudnak iskolába járni vagy nem tudják teljesíteni a
tantervet. A kutatás célja, hogy megoldási javaslatokat dolgozzunk ki és
összeállítsunk egy hosszú távú stratégiát.”
Erdős Orsolya, biztonság-
és védelempolitikai szakreferens hallgató:
Nemzetközi biztonság- és védelempolitikai szakos, végzős hallgató vagyok,
emellett önkéntes területvédelmi tartalékos. Szakmai gyakorlatomat az
Afrikáért Alapítványnál végeztem, amikor pedig értesültem a kongói
önkéntes programban való részvétel lehetőségéről, nem hezitáltam. Fő célom,
hogy a jelenlegi lokális biztonsági helyzet feltérképezésével összeállítsak
olyan előadásanyagokat, amelyekkel a College Othniel diákjai, tanárai és az
érdeklődők számára ismeretterjesztő előadásokat tudok majd tartani általánosan
és specifikusan – kiemelve egy- egy gyakran előforduló és releváns problémakört
– a személyes biztonságukkal kapcsolatban. Emellett olyan cikkeket
szeretnék írni és publikálni az Alapítvány internetes platformjain, amelyek
reális képet festenek a kongói viszonyokról, életkörülményekről, így szépítés
nélkül kóstolhat bele az olvasó a helyi életbe.”
Lencz Dániel, szociálpolitikus-közgazdász:
“Több év pályázatírói tapasztalattal tavaly döntöttem úgy, hogy olyan munkát
szeretnék végezni, amellyel fontos társadalmi ügyeket szolgálhatok. Korábban
évekig menekültek mentorálásával foglalkoztam önkéntesként, majd az Afrikáért
Alapítvány pénzügyi vezetője lettem. Itt főként az uniós projektek
menedzsmentjével foglalkozom, illetve a beérkező támogatásokról készítek
kimutatásokat. A mostani misszión elsősorban azért veszek részt, hogy végre
személyesen is találkozhassak a gyerekekkel, továbbá, hogy a College Othniel
kollégáival együtt fejlesszük, gördülékenyebbé tegyük a mostani a pénzügyi
rendszert. Ezen kívül az iskolások szabadidejét szeretném minőségi
tevékenységgel, főként sporttal (karate) és egyéb játékokkal megtölteni,
valamint az angol nyelv- és az informatika oktatásában is szeretnék segíteni.”
Szabados Dóra, projektmenedzser:
“2012-ban végeztem az IBS nemzetközi tanulmányok
szakán és ezután több, multinacionális cégnél dolgoztam Londonban, illetve
Luxembourgban. 2015-ben döntöttem úgy, hogy elhagyom ezt a szektort és az
önkéntes világban próbálom ki magam. 2020-ig éltem a világ különböző
országaiban – köztük
a Fidzsi-szigeteken, Thaiföldön, Dél-Afrikában és Zimbabwéban - és szociális,
illetve környezetvédelemmel foglalkozó önkéntes programokat vezettem. 2020
márciusában visszatértem Magyarországra, és az Afrikáért Alapítványnál kezdtem
dolgozni projektmenedzserként. Az Alapítványon belül a fő feladatom a Diák- és
Árva Támogatási Program működtetése, a magyar támogatók és a helyi partnereink
közötti fő kapcsolattartó vagyok. Kinshasában legfőbb feladatom, hogy a helyi
csapattal közösen dolgozzunk az iskolákba járó gyerekek életének javításán,
szponzorokat találva számukra. Másrészt az iskola szociális munkásával karöltve
az önkéntesek koordinációját vezetem.”
Köszönjük a támogatást a Hungary Helps Programnak és a
Magyar Önkéntes Liga Egyesületnek!
2021 szeptemberében az Afrikáért Alapítvány eddigi történetének egyik legnagyobb önkéntes misszióját kezdte meg.
A Hungary Helps program segítségével megépítettük a College Othniel iskola emeletét, számítógépeket és varrógépeket vásároltunk a diákoknak és összesen 12 szakmai önkéntest küldünk Kongóba a több hónapos megbízás keretében. A feladatuk, hogy feltérképezzék a helyi tanárokkal és egyéb szakemberekkel együttműködve az oktatás és a tanulás legnagyobb kihívásait és fejlesszék az iskola működését.
Tudásuk hatalmas értéket képvisel a misszióban. Szaktudásuknak köszönhetően a kongói diákok és tanárok egyaránt fontos és hasznos ismeretekkel gyarapodhatnak a kiküldetés során. Ismerkedjünk meg most az első hat önkéntessel, akik jelenleg Kinshasában vannak:
Csizmadia Anna, gyógypedagógus, angoltanár, Magyarországon is egy alapítványi iskolában dolgozik: “Feladatom a gyermekek képességeinek és tanulási igényeinek felmérése, egyénre szabott oktatási tervek kidolgozása, valamint folyamatos együttműködés a szülőkkel, illetve a pedagógus munkatársakkal. Részt veszek az új tantervek kidolgozásában, az iskolát érintő kutatások irányításában és az iskolairányításra vonatkozó szabályok meghatározásában.” Több éves szakmai tapasztalata mellett Afrika sem új terep számára: “2020-ban önkéntesként voltam kint Tanzániában, Arushában egy Kyosei Képzési Központ nevezetű, oktatással foglalkozó nonprofit szervezetnél, amely iskolát működtet és közösségi támogatást nyújt hátrányos helyzetű családok számára. Az óvodában tanítottam, módszertani képzéseket tartottam a helyi tanároknak, taneszközöket fejlesztettem és adománygyűjtő kampányt indítottam egy játszótér megépítésére.”
Réthy Ádám,
informatikus: “Bár informatikusként végeztem, mindig is közösségben, és főként
gyerekekkel szerettem dolgozni. Magyarországon éveken át speciális igényű
gyerekeket táboroztattam, tavaly pedig Délkelet-Ázsiában dolgoztam különböző
projekteken. Részt vettem egy biofarming kezdeményezésben, angolt oktattam és
videókat készítettem. Mivel mindig is az vezérelt, hogy segítsek azoknak, akik
nem olyan szerencsések, mint én, nagy vágyam volt eljönni Afrikába. A College
Othnielben a számítógépes ismereteken kívül angolt fogok oktatni, és különböző
fejlesztő és szabadidős foglalkozásokat fogok tartani a gyerekeknek.”
Lator Anna, kulturális antropológus:
“Az elmúlt években a doktori disszertációmon dolgozva alkalmam nyílt
hosszabb ideig a délszláv térségben, illetve Afrikában, Ruandában kutatni. Antropológusként
arra fókuszáltam, hogy a helyi politikai, gazdasági viszonyok és a hiedelmek
miként határozzák meg a mindennapi élet cselekedeteit. Az Afrikáért Alapítvány
misszióján ezt a megközelítésmódot szeretném alkalmazni, hogy a helyi szociális
munkás kollégákkal és a többi önkéntessel együtt feltérképezzük, melyek azok a
tényezők (financiális, logisztikai, higiéniai, szokásjogi szempontból), amelyek
miatt a gyerekek nem tudnak iskolába járni vagy nem tudják teljesíteni a
tantervet. A kutatás célja, hogy megoldási javaslatokat dolgozzunk ki és
összeállítsunk egy hosszú távú stratégiát.”
Erdős Orsolya, biztonság-
és védelempolitikai szakreferens hallgató:
Nemzetközi biztonság- és védelempolitikai szakos, végzős hallgató vagyok,
emellett önkéntes területvédelmi tartalékos. Szakmai gyakorlatomat az
Afrikáért Alapítványnál végeztem, amikor pedig értesültem a kongói
önkéntes programban való részvétel lehetőségéről, nem hezitáltam. Fő célom,
hogy a jelenlegi lokális biztonsági helyzet feltérképezésével összeállítsak
olyan előadásanyagokat, amelyekkel a College Othniel diákjai, tanárai és az
érdeklődők számára ismeretterjesztő előadásokat tudok majd tartani általánosan
és specifikusan – kiemelve egy- egy gyakran előforduló és releváns problémakört
– a személyes biztonságukkal kapcsolatban. Emellett olyan cikkeket
szeretnék írni és publikálni az Alapítvány internetes platformjain, amelyek
reális képet festenek a kongói viszonyokról, életkörülményekről, így szépítés
nélkül kóstolhat bele az olvasó a helyi életbe.”
Lencz Dániel, szociálpolitikus-közgazdász:
“Több év pályázatírói tapasztalattal tavaly döntöttem úgy, hogy olyan munkát
szeretnék végezni, amellyel fontos társadalmi ügyeket szolgálhatok. Korábban
évekig menekültek mentorálásával foglalkoztam önkéntesként, majd az Afrikáért
Alapítvány pénzügyi vezetője lettem. Itt főként az uniós projektek
menedzsmentjével foglalkozom, illetve a beérkező támogatásokról készítek
kimutatásokat. A mostani misszión elsősorban azért veszek részt, hogy végre
személyesen is találkozhassak a gyerekekkel, továbbá, hogy a College Othniel
kollégáival együtt fejlesszük, gördülékenyebbé tegyük a mostani a pénzügyi
rendszert. Ezen kívül az iskolások szabadidejét szeretném minőségi
tevékenységgel, főként sporttal (karate) és egyéb játékokkal megtölteni,
valamint az angol nyelv- és az informatika oktatásában is szeretnék segíteni.”
Szabados Dóra, projektmenedzser:
“2012-ban végeztem az IBS nemzetközi tanulmányok
szakán és ezután több, multinacionális cégnél dolgoztam Londonban, illetve
Luxembourgban. 2015-ben döntöttem úgy, hogy elhagyom ezt a szektort és az
önkéntes világban próbálom ki magam. 2020-ig éltem a világ különböző
országaiban – köztük
a Fidzsi-szigeteken, Thaiföldön, Dél-Afrikában és Zimbabwéban - és szociális,
illetve környezetvédelemmel foglalkozó önkéntes programokat vezettem. 2020
márciusában visszatértem Magyarországra, és az Afrikáért Alapítványnál kezdtem
dolgozni projektmenedzserként. Az Alapítványon belül a fő feladatom a Diák- és
Árva Támogatási Program működtetése, a magyar támogatók és a helyi partnereink
közötti fő kapcsolattartó vagyok. Kinshasában legfőbb feladatom, hogy a helyi
csapattal közösen dolgozzunk az iskolákba járó gyerekek életének javításán,
szponzorokat találva számukra. Másrészt az iskola szociális munkásával karöltve
az önkéntesek koordinációját vezetem.”
Köszönjük a támogatást a Hungary Helps Programnak és a
Magyar Önkéntes Liga Egyesületnek!
2014. április 14., hétfő
Kinshasa > Matadi > Boma – Avagy felfedezni a Kongói Demokratikus Köztársaság egy kicsiny szegmensét


